Sviatky plné pohody a návrat do práce

Sviatky plné oddychu a následný návrat do práce je pre každého zamestnanca náročný. Kým sme si počas vianočných sviatkov užívali voľný čas a rodinnú pohodu, teraz sa musíme vrátiť do práce a podávať výkony. Samozrejme, že najhorší je prvý deň. Väčšina zamestnancov potvrdila, že počas tohto dňa ich sprevádza únava, nervozita či dokonca smútok. Psychologické príručky uvádzajú tento stav ako povianočnú depresiu. Podľa štatistík tento problém nastáva práve vtedy, keď sa musíme vrátiť do práce. Zaujíma vás ako sa dostať späť do formy a zvládnuť čo najlepšie prvý deň? Ponúkame overené tipy, ktoré vám s tým pomôžu. 

Sviatky a povianočná depresia

Povianočná depresia nie je výmysel a skutočne existuje. Najčastejšie prichádza s novým rokom a aj keď si to neuvedomujeme, sviatky sú pre nás poriadnou záťažou. S vianočnými sviatkami sa spájajú nielen tie pozitívne veci, ale aj tie negatívne ako napr. stres, nepravidelný spánok a zhoršené trávenie. Pre mnohých je veľmi frustrujúci aj fakt, že sa na sviatky dlho pripravujú a skončia až príliš rýchlo. Dôsledkom je pocit prázdnoty. 

Podľa ankety z predchádzajúceho roka až 44% z 2000 opýtaných respondentov pociťuje príznaky povianočnej depresie. Priemerne trvá 4 dni, kým sa zamestnanci opäť dostanú do pracovného režimu. Niektorí si však na zmeny zvykajú ťažšie a môžu pociťovať povianočnú depresiu až do konca januára. Tento rok sa predpokladá, že takýto stav pocíti ešte viac ľudí ako predchádzajúce roky vzhľadom na pandémiu koronavírusu. 

Homeoffice
zdroj: unsplash.com

5 tipov ako sa dostať späť do pracovného režimu

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že niečo staré sa končí a niečo nové sa začína. Sviatky síce trvali kratšie ako by sme očakávali, ale pred nami je Nový rok. S ním prichádzajú aj nové začiatky, nové príležitosti, noví ľudia a tiež pracovné povinnosti. Namotivovať sa k práci po sviatkoch je náročné, ale nie nemožné. Existuje množstvo tipov ako získať späť pracovné nasadenie. Vyskúšajte si, ktorý vám bude najviac vyhovovať alebo ich kombinujte. Tieto tipy považujeme my za najúčinnejšie. 

1. Začnite postupne a roztrieďte si povinnosti

Podľa psychológov sa povianočná depresia spája aj s neúspechom a sklamaním z predchádzajúceho roka. Možno ste nedosiahli pracovné ciele, ktoré ste si stanovili a obávate sa, že nezvládnete ani tie, ktoré si teraz stanovíte. Pocit zlyhania je síce nepríjemný, ale pravdepodobne ste len niekde urobili chybu. Rok je predsa dosť dlhá doba. Sviatky nám síce dopomohli k tomu, aby sme trochu zleniveli, ale teraz je čas opäť makať na svojich cieľoch. Skúste si to tentokrát lepšie naplánovať. Zakúpte si diár alebo kalendár a roztrieďte si svoje povinnosti tak, aby ste ich zvládali. Nesnažte sa všetko v práci splniť hneď. Pomaly ďalej zájdete. 

Kalendár
zdroj: unsplash.com

2. Nepreháňajte to s novoročnými predsavzatiami

Ak patríte k tým, ktorí si zvyknú dávať novoročné predsavzatia, zbystrite pozornosť. Podarilo sa vám za posledné roky splniť predsavzatia, ktoré ste si dali na začiatku každého roka? Dôvodom môže byť to, že si tých predsavzatí dávate príliš veľa a potom strácate prehľad v tom, ktoré je pre vás dôležitejšie. Skúste si dať len jedno, na ktoré sa zameriate počas celého roka. Priali by ste si, aby vás šéf konečne povýšil? Chcete zmeniť prácu? Oveľa ľahšie sa vám bude pracovať, ak budete mať jasný cieľ, ktorý vás bude poháňať vpred.

3. Zmeňte svoj životný štýl

Povianočnú depresiu nám často spôsobujú aj kilogramy navyše, ktoré sa zázračne objavili. Sviatky sa spájajú s voňavou kapustnicou, zemiakovým šalátom či chutnými koláčmi. Tieto jedlá dajú nášmu žalúdku a tráveniu poriadne zabrať. Aj preto sa teraz cítite ako jeden veľký nafúknutý balón. Ak máte ešte k tomu aj sedavé zamestnanie, určite by ste sa mali zamyslieť nad zmenou svojho životného štýlu. 

Vyskúšajte si trochu upraviť stravu a obohaťte svoj pracovný týždeň o nejakú pohybovú aktivitu. Povedzte o tom svojim kolegom. Určite sa k vám niekto pridá. Okrem toho, že zlepšíte svoj výkon v práci, vybudujete si aj dobré vzťahy s kolegami. Práca je menej náročná, ak máte pri sebe ľudí, ktorí vám vždy ochotne pomôžu. 

4. Naplánujte si relaxačné víkendy

Niektoré týždne v práci bývajú náročné a prvý týždeň bude určite dosť namáhavý. Vianočné sviatky nám mnohým poriadne zmenili režim. Možno ste počas sviatkov zvykli viac ponocovať, ale keď začnete chodiť do práce, budete ten spánok veľmi potrebovať. Skvelou motiváciou k zvládnutiu pracovného týždňa by mohol byť naplánovaný relax cez víkend. Vyskúšajte pobyt v prírode,  wellness, kino či chutnú večeru s partnerom alebo známymi. Ak to nie je nevyhnutné, cez víkend nepracujte a snažte sa načerpať sily do ďalšieho týždňa. 

Fyzická aktivita
zdroj: unsplash.com

5. Posledný deň pre nástupom do práce si poriadne oddýchnite

Oddych by ste si mali dopriať aj pred nástupom do práce. Snažte sa posledný voľný deň tráviť čas s rodinkou pri nejakom dobrom filme, skvelom obede, alebo choďte na spoločnú prechádzku. Večer si doprajte horúci kúpeľ, začítajte sa do obľúbenej knihy a pripravte si všetko, čo budete potrebovať nasledujúci deň v práci. Hodinu pred spaním už nepoužívajte žiadne elektronické zariadenia, aby sa vám ľahšie zaspávalo. Ranné vstávanie bude o niečo ťažšie, ale dajte si pozor na to, aby ste nezaspali do práce. To by vám mohlo naozaj nepríjemne pokaziť začiatok dňa. 

V novom roku sa snažte obklopovať ľuďmi, s ktorými sa cítite dobre. Nevyhľadávajte zbytočné konflikty a robte si svoju prácu zodpovedne. Nezabúdajte, že aj keď je pre vás práca dôležitá, aj vy si zaslúžite oddych. Nestresujte sa zbytočnosťami, ktoré neviete ovplyvniť a držte sa svojich cieľov, ktoré ste si stanovili. Prajeme vám, aby bol váš návrat do práce úspešný rovnako ako aj celý rok.