7 dôvodov, prečo máte nízku energiu a ako ju doplniť

Bojujete s únavou a nedostatkom energie? Existuje sedem jednoduchých dôvodov, ktoré môžu stáť za vašim pocitom vyčerpanosti. Spoznáte sa v niektorom z nich?

Nesprávne zvolený obed

Raňajky = najdôležitejšie jedlo dňa. Nie tak rýchlo.

Je pravda, že zloženie rannej dávky pokrmu môže ovplyvniť naše naladenie na celý deň. Avšak energiu nám dodajú len do najbližšej obednej prestávky. Potom nasleduje obed, ktorý rozhoduje o našej efektivite a výkonnosti po ďalší zvyšok dňa.

Obed je obzvlášť dôležitý, pretože väčšina z nás pracuje omnoho viac v poobedných hodinách. Po práci potrebujeme energiu na čas strávený s deťmi a na domáce práce, ktorým sa asi nikdy nevyhneme.

Cítite sa po skončení obeda stále unavení a hľadáte miesto, kde by ste si mohli na chvíľu odpočinúť? Túžite si hodiť krátkeho šlofíka, tak aby vás šéfino nezbadal? Skúste zmeniť stravovacie návyky.

Namiesto ťažkého denného menu si doprajte obed bohatý na bielkoviny, ktorý vám dodá potrebnú energiu a udrží vás až do večera na nohách.

Nekvalitný spánok

Dĺžka a kvalita spánku sa odráža v hladine energie, ktorou disponujete počas dňa. Logika nepustí – ak málo spíte, ste viac unavení.

Dospelý človek by mal spať minimálne osem hodín, ale zo skúsenosti vieme, že pri všetkých tých povinnostiach to nie je vôbec jednoduché. Skôr než siahnete po dávke kofeínu, vypite radšej za pohár vo vode rozpusteného šumivého magnézia alebo horčíka.

Opačný príklad, keď si natiahnete spánkový režim až do poobednej hodiny. Tento „prečin“ vám taktiež môže navodiť pocit malátnosti a vyčerpanosti. Po zvyšok času, kým sa opäť vrátite do postele, chodíte mrzutí, podráždení a po každom piatom slove zívate.

Kvalita spánku je ďalším kameňom úrazu. Zaľahnete do postele už o deviatej, no nemôžete zaspať? Budíte sa a ponocujete? Možno trpíte nespavosťou, ktorú najčastejšie spôsobuje stres, množstvo jedla pred spaním či ťažké myšlienky.

Nie ste dosť aktívny

Ďalší dôvod únavy, za ktorý si v podstate môžeme sami. Neberte to ako výčitku, skôr ako motiváciu k väčšej aktivite. Nie tej psychickej, náš mozog pracuje predsa dosť. Na mysli máme fyzický pohyb a aktivitu.

Medzi nebezpečné riziká sedavej práce patrí únava spôsobená nečinnosťou svalov. Ráno, ešte pred prácou si choďte zabehať, poobede si s deťmi zahrajte futbal na záhrade a na víkend môžete naplánovať turistiku do hôr.

Nedostatok vitamínu B12

Nachádza sa v mäse, rybách, vajciach a mliečnych výrobkoch. Spozornieť, by mali preto vegetariáni a vegáni, ktorí trpia pocitom únavy.

Tento vitamín sa nachádza takmer výhradne v potravinách živočíšneho pôvodu. Nedostatok B12 vyvoláva únavu, problémy s bdelosťou, nervovou stabilitou a môže viesť až k depresiám. Zvýšte úroveň svojej pozornosti. Prikážte si konzumovať viac jogurtov a syru.

Na vine je kancelária

Neporiadok na stole je odrazom neporiadku v mysli. To vôbec neplatí! Niektoré štúdie dokazujú pravý opak. Snaha prinútiť chaotického človeka udržiavať poriadok na jeho pracovnom stole môže mať oveľa viac škodlivých dôsledkov, ako jeho prípadná akceptácia. Jedným z možných následkov je nechutenstvo a únava zamestnanca na pracovisku.

Človek je produktívnejší, ak sa na mieste vykonávania svojej práce cíti pohodlne. To môže byť dôvod, prečo si ľudia odkladajú prácu na doma, kde to vyzerá podľa ich predstáv. Vytvorte si kreatívny priestor a prispôsobte si kanceláriu.

Otroci telefónu

Mobil stále na dosah ruky. Kladieme ho pod vankúš, keď ideme spať, niektorí si ho berú aj na záchod. Nepretržité rolovanie a kontrola telefónu pri cinknutí nového upozornenia uberá nielen z batérie telefónu, ale aj z našej „mentálnej batérie“. S produktivitou to ide dolu vodou. Mnohokrát mu venujeme viac pozornosti, ako by sme mali. Zabúdame pritom akú činnosť sme chceli vykonať predtým, než sme ho chytili do rúk.

Skúste 30 dňový detox. Že si to neviete predstaviť? Zoberte si príklad z našich babičiek. Nemusíte svoje I-phony hneď vyhadzovať do koša. Úplne postačí, ak ich odložíte do tašky či kabelky, a upozornenia stíšite na minimum. Na lajky a komentáre nemusíte predsa reagovať okamžite.

Dehydratácia

Únavu spôsobí aj fakt, že ste toho opäť o niečo menej vypili. Nečakajte na pocit smädu, ten je už príznakom dehydratácie. Majte vodu vždy po ruke, či už pracujete vonku, alebo sedíte za stolom v kancelárii. Tekutiny dopĺňajte v malých v množstvách, ale pritom pravidelne. Aj takto jednoducho môžete predísť zbytočnému pocitu vyčerpanosti.

Únava sa môže definovať ako typický príznak súčasnej uponáhľanej doby. Čoraz ťažšie sa stretávame s človekom plným energie a životného elánu. Onedlho sa z takéhoto jedinca môže stať ohrozený druh.

Aj keď je to pomerne bežný stav, nikdy únavu nepodceňujte. Dlhodobo pretrvávajúci pocit únavy môže byť aj signálom vážneho ochorenia.

Mohlo by sa vám páčiť