Keď spánok neprichádza: Trpíte aj vy nespavosťou?

Po namáhavom dni sa tešíme, kedy padneme na posteľ a ponoríme sa do hlbokého spánku. Ale nie vždy to ide tak jednoducho, ako by sme čakali. Čo robiť, aby sme sa vyhli nespavosti?

Všetci dobre poznáme starý (vraj) osvedčený trik so stádom ovečiek, ktoré musíme najprv porátať, aby sme mohli konečne zaspať. Tieto úsmevné rady mnohokrát nezaberajú, a vy sa stále prehadzujete z boku na bok. Súčasne odrátavate v duchu minúty v sekundách. Čoraz viac vás napĺňa pocit frustrácie, keď spánok ani po dlhšej chvíli neprichádza.

Pacienti trpiaci nespavosťou zaspávajú po dobu dlhšiu ako 30 minút. Počas noci sa prebúdzajú viac než 3-krát. Opätovné zaspávanie im trvá rovnako minimálne polhodinu času. Ak sa tento nočný scenár opakuje aj u vás, je nevyhnuté vyhľadať lekára.

Kedy najčastejšie prichádzajú problémy s nespavosťou?

Príčin nekvalitného spánku môže byť viacero. Niekedy sa nám ťažko zaspáva, keď sme v novom v prostredí, alebo nemáme práve ideálne podmienky na spanie.

Rušiť nás môže hlasný sused, pouličné svetlo, brechot psov na ulici a iné ruchy. Ďalšou najčastejšou príčinou je neskoré alebo nadmerné pitie energetických nápojov a nápojov obsahujúcich kofeín. Rovnako aj konzumácia ťažkých jedál pred spaním, užívanie liekov, či zdravotné problémy nám to so zaspávaním neuľahčujú.

Druhú kategóriu tvoria príčiny, za ktorými stojí naša psychika. Či už ide o problémy v rodine, veľa pracovných povinností, alebo sa vyskytla stresová situácia v škole. Všetky tieto faktory sú o to horšie, že ich nevieme úplne sami ovplyvniť. Trvajú určitý čas, čo sa odráža aj na kvalite nášho spánku.

Ako si zaistiť lepší spánok?

Nikto vám nevie kvalitný spánok stopercentne zaručiť. Existuje však pár rád a trikov, ktoré sa postupom času osvedčili. Nemáme pritom na mysli užívanie liekov. Ide o opatrenia, ktoré by ste mali vykonať predtým, než si ľahnete do postele. Prinášame vám pár bodov spánkovej hygieny:

Feels good to feel good! 🌞 Getting a good night’s sleep leaves you feeling fresh and ready to take on the world in the morning. Here are the 4 different reasons why we feel so good after a good night's sleep: 🌞 adequate sleep stabilizes mood, increases awareness, and contributes to overall mental health; 🌞 sleep hastens recovery and keeps the immune system at optimum condition; 🌞 healthy sleep protects you from heart disease and other serious diseases; 🌞 healthy sleep is necessary for a healthy life. Be healthy with our satin bedding set "Mandala Drops Blue" 🤗 • • • #dreamon #dreamonhome #dreamonuk #bedsheets #bedlinen #textile #satin #cozy #beddingset #bedding #bedroom #sleep #afterlight #visualsoflife #liveyourroots #visualsgang #wanderlust #liveauthentic #socality #lifeofadventure #peoplescreatives #thatsdarling #justgoshoot #huntgram  #artofvisuals #uk #london #birmingham #leeds

A post shared by Dreamon UK (@dreamonhomeuk) on

  • Chodievajte spať každý deň pravidelne a vyhnite sa práci počas noci.
  • Skúste krátku a ľahkú prechádzku pred spaním. Neodporúča sa intenzívne cvičenie.
  • Pred spaním sa neprejedajte, nefajčite, ani nepite kofeínové nápoje či alkohol.
  • Pripravte si starý babičkin recept na dobrý spánok – teplé mlieko s medom.
  • Horúca sprcha, kúpeľ či meditácia vám taktiež pomôže o niečo skôr zaspať.
  • Chodiť spávať pravidelne v rovnakú hodinu. Rovnako to platí aj o vstavaní.
  • Vyhnúť sa „ťažkým“ myšlienkam, nepremýšľať zbytočne o práci a starostiach budúceho dňa.
  • Vyskúšajte čaj z medovky alebo rumančeka.

Starosti a trápenia celého dňa nechajte v danom dni. Neberte si ich so sebou aj do postele, pretože sa tak ukracujete o hodiny zdravého odpočinku. Ten nám pomáha nabrať síl na zvládnutie nasledujúceho dňa. Ak vás problémy so spánkom trápia dlhodobo, verte, že s vašim telom nie je niečo v poriadku. Neotáľajte preto s návštevou lekára.

Nakoniec nám nič iné nezostáva, len vám zaželať dobrú noc.

Mohlo by sa vám páčiť