7 signálov, ktorými vám telo naznačuje chýbajúci vápnik

Už  od útleho detstva do nás vštepovali, že musíme piť mliečko, aby sme mali silné kosti a zdravé zúbky. Vápnik síce je dôležitým stavebným prvkom kostí a zubov, avšak jeho význam pre naše telo je omnoho väčší.

Preto pre vás prinášame 7 signálov, ktoré prezrádzajú, že za vaše zdravotné komplikácie môže práve nedostatok vápnika. Uvádzame, čo zapríčiňuje jeho úbytok a naopak, ktorými potravinami si vo svojom tele udržíte jeho prirodzenú hladinu.

Na čo potrebujem vápnik?

Vápnik, inak zvaný aj calcium je biogénny prvok nevyhnutný nielen pre človeka, ale pre všetky živé organizmy. V našom tele a aj v telách stavovcov je dôležitou súčasťou kostí a zubov, ale okrem toho sa nachádza i vo svaloch, krvi a ďalších telesných tkanivách. Zaujímavosťou je, že aj škrupiny a mušle rozmanitých tvarov a veľkostí chrániace telá rôznych morských i sladkovodných ulitníkov a lastúrnikov sú tvorené z veľkej časti predovšetkým zlúčeninami vápnika.

Dostatočný príjem vápnika je dôležitý predovšetkým pre deti a mládež, ktoré sa neustále vyvíjajú. Jeho príjem však nemôžu zanedbať ani dospelí ľudia, pretože vápnik je nevyhnutný na prenášanie nervových impulzov, zrážanie krvi i činnosť svalov vrátane srdcového, posilňuje imunitný systém či znižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Chlapec si nalieva mlieko do pohára
Mliečko pre pevné kosti a silné zúbky

Odkiaľ získam vápnik?

Priemerná denná dávka vápnika dospelého človeka je 800 až 1200 miligramov. Toto množstvo získame prirodzeným spôsobom, teda vhodnými potravinami. Je dôležité poznamenať, že naše telo pre príjem a spracovanie vápnika potrebuje aj vitamín D a najlepšie sa vstrebáva i s horčíkom. Z ktorých potravín sa teda dá vápnik efektívne získať? Ako sme už spomínali, tradičným zdrojom vápnika v ľudskej potrave je mlieko a mliečne výrobky, čo už však neplatí v takej miere, ako kedysi. V dnešnej dobe sa ľudia snažia kravské mlieko zo supermarketov nezahŕňať do svojho jedálnička. Mnohí z nich totiž zistili, že toto mlieko stráca na kvalite a na mlieko sa podobá len farbou, u mnohých ľudí sa vytvorila intolerancia na laktózu.

Rady starých mám, ktoré chovali kravy a mali tak prístup k čerstvému výživnému mlieku teda strácajú význam. Dnes sa hovorí o tom, že lepším zdrojom vápnika ako mlieko sú ovocné šťavy.

Ďalšími potravinami bohatými na vápnik sú brokolica, listová zelenina, mak, tekvica, ovsené vločky, fazuľa, sója, kel, žerucha, sladké zemiaky, semená, orechy a v neposlednom rade i minerálne vody. O udržiavanie vápnika v tele sa postarajú bylinky a koreniny ako šalvia, rozmarín, klinčeky, škorica, tymián, kôpor, oregano či bazalka.

Na tieto potraviny si dajte pozor!

Určite ste sa už stretli so slovom odvápňovanie. Tak, ako ľudskému dokážu vhodné potraviny dodať vápnik, tak isto niektoré podporujú jeho odbúravanie.

Šálka kávy, pohár s alkoholom a cigareta
Vyvarujte sa alkoholu, kofeínu a fajčeniu

Takými sú predovšetkým kofeínové nápoje, alkohol, čierny čaj, sladkosti, nadmerný príjem soli, cukru, živočíšnych bielkovín a k úbytku vápnika vedie i fajčenie. Nebezpečné sú mnohé šumivé nápoje sýtené oxidom uhličitým, pretože obsahujú kyselinu fosforečnú, ktorá vyplavuje vápnik z kostí.

Ako zistím, že mi chýba vápnik?

Ak má telo dlhodobo málo vápnika, siahne do svojich rezerv v kostiach a zuboch. Dochádza tak k ich oslabovaniu a výsledkom môžu byť zlomeniny, osteoporóza a u detí i krivica. Akútny nedostatok postihuje nervy a svaly, pričom môže dôjsť až k zlyhaniu srdca. Kvôli týmto katastrofálnym záverom pre vás uvádzame 7 signálov, ktoré vám prezradia, že potrebujete doplniť vápnik a vy môžete včas zakročiť.

Hneď na začiatku treba poznamenať, že zvýšenú potrebu vápnika spôsobuje hlavne znečistené mestské alebo priemyselné prostredie, stres, mäkká voda, röntgenové kontroly, tehotenstvo a dojčenie, takže ak viete, že sa vás niektorá z vymenovaných vecí týka, určite dbajte o dostatočný príjem vápnika.

Najčastejšími príznakmi nedostatku vápnika sú napríklad svalové kŕče, mravčenie a napätie v dolných končatinách. Dlhodobý nedostatok vápnika môže nervové zakončenia aj vážne poškodiť. Ak zažívate tieto problémy, napriek dostatočnej hydratácii a príjmu horčíka, mali by ste vyhľadať lekársku pomoc. Ďalšími príznakmi sú srdcové arytmie, dýchavičnosť, nervozita i duševné ťažkosti. Nedostatok vápnika môže stáť i za častými chorobami. Naše telo sa pri jeho nedostatku nedokáže brániť proti baktériám a plesniam.

Príznaky absencie vápnika sú badateľné aj navonok, a to krehkými nechtami, suchou pokožkou, žltnutím zubov, problémami s ďasnami. Zuby sa môžu aj oslabovať, dokonca až štiepiť. Dámy, ktoré majú problém s predmenštruačným syndrómom by mali takisto zvážiť nedostatok vápnika. Ten pomáha zmierňovať kŕče a iné problémy súvisiace s PMS, pretože sa viaže na estrogén.

Posledným signálom pre vás môže byť i únava a problémy so spánkom, za ktoré niekedy môže práve znížená hladina vápnika. Ten totiž podporuje tvorbu melatonínu, nášho spánkového hormónu.

Ak sa u vás prejavujú niektoré zo signálov, pokúste sa zahrnúť do svojho jedálnička spomínané odporúčané potraviny. Dostupné sú aj rôzne výživové doplnky. Môžete tak predísť k závažným ochoreniam, na ktoré bude vaše telo náchylné vo vyššom veku.

Mohlo by sa vám páčiť