Osobná trénerka nám radí, ako byť fit

Žijete zdravo? Zdravý životný štýl – a čo si pod tým vlastne predstavujete? Dbať o svoje zdravie neznamená, že si už nikdy nemôžeme dopriať sladkosť či pizzu. Potvrdila nám to aj osobná trénerka Dominika Valkai, ktorá zodpovedala tiež ďalšie otázky týkajúce sa zdravého životného štýlu.

Žiadna cola, žiadna pizza?

Pojem zdravý životný štýl počujeme asi všade a dosť často. Pokiaľ túžime žiť zdravo, neznamená to len jesť zdravo. Zdravý životný štýl je veľmi široký pojem, ktorý každý z nás interpretuje po svojom. Sú to vlastne každodenné rozhodnutia, ktoré dokážeme ovplyvniť. Týka sa to nielen stravy a pohybu, ale napríklad aj spánku či psychickej pohody. Zdravý životný štýl by mal byť preto súčasťou každodenného života, nie iba vtedy, keď chceme na sebe niečo zmeniť.

Pokiaľ ide o stravu, zdravý životný štýl by nemal byť o striktnom obmedzovaní sa. Naopak, neustála snaha vyradiť niečo z nášho jedálnička môže mať opačný efekt. V prvom rade by sme mali dbať na príjem nutrične bohatých potravín a uvedomiť si, že malý prehrešok nie je trestuhodný.

Rada osobnej trénerky: Tak ako jedno nutrične vyvážené jedlo nás neuzdraví, tak z jedného “nezdravého” neochorieme.

zdravý životný štýl premena
zdroj: FB Dominika Valkai – fitness coach, healthy lifestyle

Alfa a omega je pohyb

Zdravý životný štýl ide ruka v ruke s pohybom. Neexistuje žiadna univerzálna mierka, koľko hodín do dňa je vhodné cvičiť. U každého je to individuálne a závisí to od cieľa, ktorý máme. Platí však, že ľudia so sedavým zamestnaním by sa mali hýbať viac, pretože hodina vo fitku raz za týždeň nikoho nespasí. Vhodný je napríklad silový tréning aspoň 3-kát do týždňa a zvýšiť prirodzenú aktivitu počas dňa, do ktorej spadá chôdza.

Rada osobnej trénerky: Pravidelnosť v cvičení je určite dôležitá. Je lepšie si zvyknúť cvičiť pravidelne 3-krát do týždňa a dlhodobo, ako cvičiť 5-krát a vydržať mesiac.

zdravý životný štýl cvičenie
zdroj: FB Dominika Valkai – fitness coach, healthy lifestyle

Trikrát ÁNO cvičeniu s osobným trénerom

Pravidelný pohyb a cvičenie je dôležité, ale rovnako dôležité je aj robiť to správne. Tu zohráva rolu osobný tréner, ktorý klientovi podá pomocnú ruku a postupnými krokmi ho navedie, ako správne cvičiť. Dobrý osobný tréner klientovi vysvetlí a ukáže cviky, techniku a naučí ho základy, od ktorých sa dá dobre odraziť. Tak sa ušetríme od zbytočného trápenia a môžeme predísť zraneniam.

Vybrať dobrého trénera nie je také jednoduché, ako sa môže zdať. Dnes do skupiny trénerov spadajú ľudia s dosiahnutým vysokoškolským vzdelaním v príslušnom odbore, rovnako ako ľudia, ktorí absolvovali krátkodobý kurz. Podľa čoho si teda vybrať trénera, ktorý to s nami „neodflákne“?

  • Opýtajte sa jeho cvičencov: Keď si už nejakého trénera vyhliadnete, opýtajte sa na názor priamo jeho klientov. Zistite, či sú spokojní s jeho prístupom.
  • Pozrite si trénera pri práci: Zájdite do fitness centra a pozrite, ako tréner spolupracuje so zverencom, ako sa správa pri tréningu, či sa hrá na mobile a len ráta opakovania, alebo reálne sa na svojho klienta pozerá a kontroluje ho.
  • Porozprávajte sa: Nájdite si čas a vypočujte si filozofiu trénera – či sa s ňou stotožňujete, či vám ľudsky sedí, alebo ako vám odpovedá na otázky.

Tip: Odmeňete sa po cvičení a doprajte si chvíle oddychu. Po náročných cvikoch a fyzickej záťaži vo fitku oceníte relax v podobe uvoľňujúcej masáže alebo pobyte v bazéne. Namierte si to do Wellness Hotela Patince, kde dokonale zregenerujete svoje telo a rozmazná vás ochotný hotelový personál.

Cvičte aj to, čo sa vám nechce

Tak, ako v obliekaní, aj v cvičení a v stravovaní máme rôzne trendy. Či už sú to rôzne štýly stravovania – keto, raw strava, tak aj druhy pohybu. Kedysi bola veľmi populárna zumba, teraz je celkom obľúbený beh. Pri cvičení je dôležité stavať na pevných základoch a používať kritické myslenie. Často na to zabúdajú napríklad dámy, ktoré chcú rýchlo schudnúť do plaviek, a preto sa vo fitku venujú aktivitám, ktoré netvarujú ich postavu.

Netreba sa preto zľaknúť cvikov, ktoré vyzerajú napohľad hrozivo. Na druhej strane nám práve takéto cviky môžu pomôcť na ceste za vysnívanou postavou. Strach netreba mať ani zo silového tréningu, pri ktorom dostávajú zabrať svaly, ktoré formujú postavu. Silový tréning má aj ďalšie plus: byť silná a poradiť si v každej situácii či bez problémov dvíhať ťažšie veci, uľahčí nejednej dáme život.

Rada osobnej trénerky: Vo všeobecnosti asi to, čo nám ide najmenej, sa nám nechce robiť. Asi tak to aj vyzerá v tréningu.

Mohlo by sa vám páčiť