Vyskočená platnička (Hernia disku) – časť 2

Vyskočená platnička (hernia disku) je súhrnné označenie pre viaceré problémy s medzistavcovými platničkami. Medzi jednotlivými stavcami chrbtice sa nachádzajú tenké disky, ľudovo nazývané platničky, ktoré slúžia ako tlmič a ochrana stavcov a tým celej chrbtice. Tieto platničky však dostávajú neskutočne zabrať a pokiaľ sa o svoje telo nestaráme správne, môžu vzniknúť veľké problémy.

Ako sme si povedali v predchádzajúcom článku, “vyskočená platnička” (hernia disku) je čoraz častejším problémom čoraz mladšej generácie. Náš životný štýl sa mení a naše telá sa, bohužiaľ, nestíhajú prispôsobiť. Vzniká tak rada zdravotných problémov, ktoré by sme však pri troche vôle vedeli odstrániť, alebo im dokonca predchádzať.

Ktoré platničky robia problémy najčastejšie?

Najčastejšie sa problémy objavujú v driekovej chrbtici, menej často sa objavujú v krčnej chrbtici a najmenej v hrudnej, ktorá býva najmenej namáhaná.

Úplne najčastejšie sa vyskytuje hernia disku medzi stavcami L5/S1. Je to posledná platnička medzi piatym driekovým stavcom (L5) a prvým kostrčovým stavcom (S1). Kostrčové stavce sú zrastené dohromady a teda sa medzi nimi platničky nenachádzajú. Táto posledná platnička pred kostrčou je najväčšou platničkou v ľudskom tele a nesie aj najväčšiu záťaž. Najčastejšie býva postihnutá vďaka nadmernému namáhaniu alebo fyziologickému opotrebeniu.

Veľmi podobne je na tom platnička medzi stavcami L4/L5, ktorá leží nad vyššie spomenutou a býva podobne nadmerne zaťažovaná. Často sa tiež vyskytuje poškodenie platničiek C6/C7 alebo C7/T1, teda platničiek medzi poslednými stavcami krčnej chrbtice a prvými stavcami hrudnej chrbtice.

Čo spôsobuje problémy s platničkami?

Príčin, ktoré spôsobujú problémy s platničkami existuje viacero. Možno ich deliť na fyzické a psychické. Môžu vznikať náhle (nesprávnym pohybom, zaťažením) alebo sa vyvíjať dlhodobo (nesprávne držanie tela). Môžu vznikať pasívne (nehybnosťou) alebo aktívne (preťažovaním).

Medzi najčastejšie príčiny patria:

  • nesprávne držanie tela,
  • nadmerné zaťažovanie chrbtice nosením a dvíhaním ťažkých bremien,
  • nesprávne zaťažovanie pri športe,
  • sedavý spôsob života,
  • nedostatok pohybu,
  • náhle striedanie aktivity/neaktivity,
  • stres, prepracovanosť,
  • nadváha, tehotenstvo,
  • spánok na nevhodnej posteli, vankúši,
  • úrazy,
  • zápaly,
  • rednutie kostí,
  • vrodené príčiny,
  • reuma,
  • rakovina,
  • nedostatok sexuálnej aktivity,
  • nedostatočný pitný režim,
  • a ďalšie…

Čomu sa vyvarovať?

Príčiny vyskočenia platničky sme si popísali. Niektorých príčin je možné sa vyvarovať, iné možno len ťažko ovplyvniť. Základom je starať sa o seba a o svoje telo. Prevencia je dôležitejšia a účinnejšia ako následná liečba.

Základom pri prevencii hernie disku je správne držanie tela, pravidelné posilňovanie stabilizačného (vnútorného svalstva) a správne pohybové návyky. Aj také jednoduché pohyby ako sedenie, státie, dvíhanie a nosenie ťažkých vecí treba vedieť robiť správne.

Ako sa teda chrániť pred herniou disku?

  • posilnite vnútorné svalstvo a dbajte na správne držanie tela,
  • naučte sa zdravo hýbať = odstráňte nesprávne pohybové vzory,
  • vymeňte sedavý spôsob života za aktívny,
  • pri športe dbajte na technicky správne prevedenie pohybov,
  • pozor na prudké pohyby pri športe alebo práci,
  • prestaňte fajčiť,
  • odstráňte nadváhu,
  • znížte stres, oddychujte.

Naučme sa používať svoje telo, máme len jedno na celý život.

Vyskočená platnička (Hernia disku)

Vyskočná platnička (Hernia disku) – časť 3

Mohlo by sa vám páčiť