Prečo je vitamín D dôležitý?

rsz_image2-2

Dôležitosť vitamínu D sa zdôrazňuje najmä v zimných mesiacoch. Kratšie dni znamenajú menej svetla, a to pre ľudský organizmus predstavuje aj jeho znížený príjem. Nedostatok vitamínu D spôsobuje mnohé ťažkosti, od zlej nálady cez menšie zdravotné problémy až po vážnejšie choroby. Poďme sa teda pozrieť na to, prečo je tak dôležitý a ako môžete doplniť svoje zásoby. 

Čo je vitamín D?

Vitamín D je mikroživina, ktorú si ľudské telo produkuje samo. Nejde ani tak o vitamín, zaraďuje sa skôr medzi hormóny. Najčastejšie vzniká v koži pri priamom slnečnom žiarení (D3). Krv ho transportuje do pečene a odtiaľ do obličiek. No existuje aj iný typ vitamínu D, ktorý sa do organizmu dostane cez stravu (D2, ktorý sa však v tele premení na D3). Tento hormón je mimochodom jedným z najstarších zlúčenín ľudského tela, ktorý je potrebný pre správne fungovanie takmer všetkých orgánov. Jeho najznámejším účinkom je ochrana kostí prostredníctvom regulácie rovnováhy vápnika. Vápnik je základnou stavebnou jednotkou kostí, ktorá sa vstrebáva z čreva. K tomu však potrebuje prítomnosť vitamínu D.

Nedostatok vitamínu D

Dôležité je vedieť, že nízka hladina vitamínu D (menej ako 15 ng/ml) zvyšuje riziko takmer všetkých ochorení, od rakoviny, kardiovaskulárnych chorôb, vysokého krvného tlaku, mŕtvice, neplodnosti, astmy, až po makulárnu degeneráciu (strata centrálneho videnia) v starobe. Priaznivé účinky má pri roztrúsenej skleróze, zápalových reumatologických a iných autoimunitných ochoreniach. Nedostatok vitamínu D u dospelých zvyšuje riziko cukrovky typu 2 a nadváhy. Aj v oblasti psychického zdravia zohráva dôležitú rolu. Ľudia s jeho zníženou hladinou majú dvojnásobnú pravdepodobnosť depresie a miera pozornosti a schopnosť koncentrácie môže u nich klesnúť o 60%.

Pri čisto rastlinnej strave by ste na jeho správny príjem mali dať väčší pozor, pretože v strave sa nachádza najmä v živočíšnych produktoch (no nielen v tých), podobne ako napríklad aj vitamín B2 (riboflavín). Konkrétne príklady nájdete v poslednom odseku tohto článku.

Nadbytok vitamínu D

Predávkovanie vitamínom D môže viesť k hypervitaminóze, čiže jeho nadbytku s nepríjemnými príznakmi. Toto riziko pri prirodzenom príjme vám nehrozí. Keďže sa rozpúšťa v tukoch, to, čo ostane nazvyš, sa jednoducho uloží. K symptómom predávkovania patria bolesti hlavy, zápcha alebo hnačka, slabosť kostí, svrbenie, nervozita a poškodenie obličiek. Keď sa hladina vitamínu D v tele vyrovná, stav organizmu sa zlepší a spolu s tým zmiznú aj príznaky.

Prirodzené zdroje vitamínu D

Predtým, než siahnete po výživových doplnkoch, skúste zistiť, čo obsahuje vitamín D v prirodzených zdrojoch. Cenné informácie môžete nájsť na portáli ZdravýRecept.sk, na ktorom okrem jedál nájdete aj detailný opis jednotlivých vitamínov.

Z rodiny „déčok“ telo potrebuje najviac vitamínu D3, ktorý sa nachádza napríklad v mlieku a mliečnych výrobkoch, vajciach, tresčej pečeni a pečeni. Rastliny a vegánske potraviny obsahujúce vitamín D: niektoré huby (5 – 12 µg / 100 g), ľanový olej, kakaové bôby alebo stopercentná pomarančová šťava. Slnečné svetlo je tiež dôležitým zdrojom denného príjmu vitamínu D a opaľovanie sa len 10 minút denne môže mať blahodarný účinok pri prevencii nedostatku vitamínov.