Počasie na jeseň býva sychravé, pripravte sa naň

počasie na jeseň

Posledné letné dni sú už isto za nami a na rad prichádza jeseň. My vo Wellness magazíne veríme, že ste si leto užili plnými dúškami, a teraz sa adaptujete na ďalšie krásne ročné obdobie. Je to obdobie, ktoré je pre mnohých ľudí depresívne a melancholické. Napriek tomu má jeseň svoje čaro a je nám ľuďom príkladom, ako treba spomaliť a viac nad vecami premýšľať. Žiaľ, charakteristická je aj svojimi prechladnutiami a chrípkami. Ako sa počas jesene udržať zdravý a fit, aby vás choroby obchádzali?

Aké bývajú nástrahy jesene pre zdravie? 

  1. Po lete prichádzajú dni, ktoré sú kratšie v dôsledku čoraz skoršieho stmievania sa. Takisto nastávajú veľké teplotné rozdiely medzi nočnou a dennou teplotou. Slnečných dní je čoraz menej. Niektorým meteosenzitívnym ľuďom môžu spôsobovať problémy prudšie zmeny atmosférického tlaku, čo znášajú len veľmi ťažko. Všetko toto môže vyústiť do zvýšenej únavy, porúch spánku a bolestí hlavy. 
  2. Po dovolenkovom a tak nejak uvoľnenejšom období, ktoré leto jednoznačne prináša, sa vraciame naspäť do plného pracovného nasadenia a deti si opäť sadajú do školských lavíc. Práve tieto faktory môžu mnohým ľuďom spôsobiť rôzne stresové situácie, ktoré už ako veľmi dobre vieme, znižujú imunitu a človek sa automaticky stáva náchylnejší na rôzne choroby a prechladnutia. 
  3. Ľudia sa opäť začínajú stretávať v interiéri a celkovo tam trávia kvôli nepriaznivému počasiu väčšinu času. To sa zvykne preukázať na rôznych respiračných ochoreniach. Pre ľudí tráviacich čas v interiéri sú kritické najmä prvé dva týždne, počas ktorých sa naše telo adaptuje na bakteriálnu flóru kolektívu.
počasie na jeseň_les_listy
Zdroj: unsplash

Pozitívne aspekty jesene:

Lepší spánok

Svitá neskôr, stmieva sa skôr. Tým, že máme pocit, že večer začína skôr a v podstate máme aj menej slnečného svetla, mení sa nám denný rytmus. Preto ľudia počas zimných mesiacov viac pociťujú únavu a mávajú „náladu pod psa“, málo motivácie tiež nie je výnimkou. Telo sa adaptuje na tieto teplotné a svetelné zmeny tak, že bude mať potrebu ísť spať v skorších hodinách. Našťastie, nižšie teploty napomáhajú k lepšiemu spánku, takže by ste ho mali mať v tomto období kvalitnejší.

Príroda v plnej kráse

Určite ste každoročne uchvátený prírodnými scenériami, s ktorými jeseň robí divy. Nie nadarmo sa hovorí, že jeseň je skvelý umelec. Príroda hrá všetkými farbami, a tak aj prechádzka pôsobí liečivo. Pestrofarebné lístie dokáže zvýšiť vaše šťastie a pocit pohody, čím sa zároveň zlepšuje vaše duševné zdravie a vaša psychika pookreje. 

počasie na jeseň_les_listy
Zdroj: unsplash

Sezónne korenie akými sú zázvor, škorica alebo muškátový oriešok, má na náš organizmus blahodarné účinky. Zázvor je známy pre svoju jedinečnú chuť, ktorá však nie každému sadne. Na druhú stranu, je skvelý na zlepšenie krvného obehu, podporuje imunitu, detoxikuje telo, pomáha pri chudnutí, eliminuje rast rakovinových buniek a taktiež pomáha aj pri chrípke a nachladnutí. Škorica poskytuje telu protizápalové a antioxidačné účinky. Muškátový oriešok má antibakteriálne vlastnosti a zároveň priaznivo pôsobí na pohybovú sústavu, nervový systém, krvný obeh a posilňuje imunitu.

Ideálne počasie na cvičenie

Všetci vieme, že pohyb je pre ľudí prospešný. Aktívny životný štýl pomáha metabolizmu a my sa cítime lepšie vďaka endorfínom. Jeseň je ideálnym počasím na cvičenie, pretože nie je ani príliš teplo, ani príliš zima. Nemusíte teraz nutne začať s behaním, stačí aj to, že pôjdete na prechádzku alebo sa vyberiete na ľahšiu turistiku. Veľa ľudí sa v tomto období vracia do posiliek, nakoľko vo vnútri už nebýva také teplo ako cez leto. 

WHP banner jeseň 2021

Leto, teplotné maximá a pohodová atmosféra na ľudí pôsobí demotivujúco. Nikomu sa nechce pracovať, najradšej by ľudia len oddychovali a načerpávali energiu. Preto vás určite neprekvapí fakt, že mozgu sa v teple nechce pracovať a dokonca môžete uvažovať zle. Naopak, svieži jesenný vzduch nám prospieva a pomáha nášmu mozgu sa opäť naštartovať, robiť správne úvahy a prichádzať s kreatívnymi nápadmi. 

Počas jesene sa sťahujeme naspäť do interiérov, pretože nás to jednoducho viac ťahá k sebe. Radi trávime čas s našimi blízkymi a užívame si ľudského tepla, lásky a pohody. Preto je to ideálne obdobie na zabalenie sa do deky, pozerať film, čítať si knihu, piť teplé bylinkové čaje alebo hrať spoločenské hry. Činnosti, ktoré vykonávate so svojimi najbližšími vám zvyšujú hladinu oxytocínu, vďaka ktorému sa cítime povznesenejšie, pokojnejšie a šťastnejšie. 

Jeseň v nás umocňuje pocit, že sa niečo chystá a niečo nastane. Tešíme sa na to, ako budeme doma oddychovať alebo sa už začíname tešiť na Vianoce a celkovo na obdobie príprav na tieto sviatky. To všetko z nás robí viac spokojnejších ľudí, podporuje to hladinu serotonínu, ktorý je zodpovedný za dobrú náladu a pocit pohody.

počasie na jeseň_les_listy
Zdroj: unsplash

Nezabúdajte na svoju dennú dávku vitamínov

Veľa ľudí sa mylne domnieva, že po lete človek vitamíny nepotrebuje. Však vitamín D má z opaľovania sa, počas leta jeme veľa surovej zeleniny a ovocia, pijeme veľa vody, tak si predsa telo muselo spraviť nejaké zásoby na zimu. Žiaľ, musíme vás vyviesť z omylu. Ľudské telo nie je akási krabica, do ktorej keď si schováte čokoládu, tak ju tam za 3 mesiace nájdete (samozrejme, pokiaľ ju ukryjete dobre pred maškrtármi). Ľudské telo si nevie robiť zásoby, tým pádom je nutné mu dôležité vitamíny neustále poskytovať. 

Jednoznačne sa na jesenné obdobie odporúča zvýšiť príjem vitamínov C a D, ako aj zinku a celej rodinky B vitamínov. Isteže si môžete vybrať aj iné vitamíny, najmä pokiaľ máte pocit, že si ich vaše telo pýta. Ak ste často vystavovaný stresovým faktorom alebo sa len učíte s nimi pracovať a nemáte to úplne pod kontrolou, mali by ste zvážiť kúpu tabliet proti stresu, ktoré v sebe obsahujú široké spektrum vitamínov. Dá sa povedať, že je to taká vitamínová bomba pre vaše telo, ktoré tým určite potešíte a nabudíte. Keď bude váš organizmus posilnený, bude lepšie odolávať ako chorobám, tak aj stresu, ktorý je skutočne silným likvidátorom ochranných antioxidantov. 

počasie na jeseň_les_listy
Zdroj: unsplash

Dodržiavajte… :

  • pitný režim, ktorý z tela odvádza toxíny a zvlhčuje sliznice
  • pravidelne si umývať ruky
  • pravidelne vetrať
  • obliekať sa adekvátne počasiu, aby ste sa vyhli podchladeniu

Zaujímavosti o jeseni 

  • ľudia, ktorí žijú na rovníku alebo v jeho oblasti, jeseň nikdy nezažijú
  • počas jesene sa vyskytujú dvakrát častejšie geomagnetické búrky
  • veľa ľudí si počas jesene nájde partnera, nakoľko štúdie dokázali, že atraktívnosť mužov a žien v chladnejšom období rastie, čo samozrejme súvisí aj s vyššími hladinami testosterónov 
  • na južnej pologuli trvá jeseň od marca do mája
  • počas jesene máme väčšiu chuť jesť mastnejšie potraviny
  • ľudia narodení v mesiacoch september-november majú väčšiu pravdepodobnosť dožiť sa 100 rokov ako ľudia narodení v iných mesiacoch
  • existuje povera, ktorá hovorí, že každý jeden list, ktorý chytíte padajúci zo stromu vám prinesie šťastie v ďalšom roku

Veríme, že pre vás bude jeseň príjemným obdobím, a že v nej viete nájsť aj niektoré zo spomenutých výhod, pretože predsa nič nie je iba dobré alebo zlé. Nezabudnite brať vitamíny a udržiavať sa v psychickej pohode, pretože práve psychika a stres nám vedie poriadne zatriasť imunitou. Ak máte nejaký tip ako prežiť jeseň v zdraví a v pohode, alebo viete o nejakej ďalšej zaujímavosti, nezabudnite sa o tom s nami podeliť v komentároch na našich sociálnych sieťach