Mýty a fakty o cvičení

samantha-gades-k95uqdEe8R4-unsplash

Ani vo svete zdravého životného štýlu sa ľudia nevyhnú rôznym mýtom či polopravdám. My sme pre vás spísali zoznam, aby ste sa dokázali lepšie zorientovať. 

1. Schudnúť sa dá iba cvičením – Mýtus

Iba samotné cvičenie nie je kľúčom ku vysnívanej postave. Je to kombinácia viacerých faktorov, od psychiky cez správny jedálniček, dostatočný príjem živín i kvalitný spánok. Ak teda „iba“ cvičíte a dávate si poriadne do tela, no večer vám robí spoločnosť balíček chipsov, netreba sa čudovať, že ručička váhy stúpa.

2. Musím cvičiť každý deň, lebo keď jeden vynechám hneď vypadnem z formy – Mýtus

Cvičenie by ste nemali brať ako niečo dočasné, ale ako celoživotnú súťaž života. Ak telo naučíte na pravidelné tréningy, nič sa nestane ak občas nejaký vynecháte. Telo i náš metabolizmus má jednu zázračnú vlastnosť, pamätať si pravidelnosť. Ak teda pravidelne cvičíte každý druhý deň pol hodinku, telo i metabolizmus je naučený v tej dobe spaľovať. Urobí tak aj vtedy, ak jeden dva tréningy vynecháte a dáte si nejaký ten dobrý koláč. 

3. Ak nemáš svalovicu, cvičil si zleMýtus

Toto je názor, s ktorým sa vo veľkej miere stretávajú tréneri. Ľudia si myslia, že ak majú po tréningu svalovicu, tréning mal účinok a ak ju nemajú, tréning bol o ničom. Nie je to však pravda. Svalovica vzniká pretŕhnutím svalových mikrovlákien, ktoré čelia popri cvičeniu napätiu. Keďže neexistuje jednotnosť svalových vlákien a mikrovlákna majú rôznu hrúbku a kvalitatívnu hodnotu stáva sa, že tie najslabšie  a najtenšie sa pretrhnú.

Svalovica sa teda môže objaviť na začiatku, ak je ale vaše telo už na záťaž zvyknuté, nemusíte mať svalovicu po každom tréningu. Dokonca podľa profíkov, to vôbec nie je žiadaný stav. 

4. Zdravý životný štýl je drahý – Mýtus

Ak chce človek žiť naozaj zdravo, nepotrebuje mať na účte milióny. Samozrejme, niečo to stáť bude, no permanentka do fitka, kopec zeleniny či kvalitnejšie potraviny sú porovnateľné s útratou za sladkosti, koláčiky či hordy objednaných nezdravých jedál. 

Pri prechode na zdravý životný štýl, nemusíte hneď siahať po rôznych proteínoch či ďalších výživových doplnkoch. Začnite postupne, zdravou stravou, ktorá obsahuje veľa ovocia a zeleniny, ktorá skutočne na účte neurobí až takú položku. 

Ak nie ste milovníkom fitka, cvičiť môžete rôzne aj doma, od tanečných zumba formácii po silové tréningy. Stačí sa do toho iba pustiť. 

6. Na viditeľné výsledky si musíte počkať – Pravda

Ak začnete s aktívnym cvičením dnes, aby ste za dva týždne už ohurovali tehličkami, asi vás sklameme. Na viditeľné výsledky sa totiž čaká. Sladké ovocie svojho úsilia uvidíte pri cvičení a zdravom stravovaní za 2 až 3 mesiace. Podľa odborníkov dosiahnete dobré výsledky len vtedy, ak budete robiť najmenej 3 silové a 2 kardio tréningy do týždňa.

7. Cvičenie mužov a žien by malo byť odlišné – Pravda 

Hold, aj pri cvičení platí, že muži sú z Marsu a ženy z Venuše. Ženy by pri dosahovaní svojich výsledkov počas cvičenia mali mať kratšie prestávky a viac opakovaní. Ženské telo je nastavené inak ako to mužské, preto by sa ženy mali pri cvičení zamerať na viac opakovaní s menšími váhami.