Fyzioterapia v akcii

Návšteva fyzioterapeuta je pre pacientov zvyčajne vykúpenie v hodine dvanástej, kedy im už neznesiteľné bolesti po úrazoch, prípadne bolesti chrbta alebo bedier nedovoľujú tešiť sa z aktivít ako predtým. Okrem toho, že fyzioterapeuti majú zlaté ručičky, sú to odborníci, ktorí v mnohých prípadoch už z pohľadu na pacienta vedia odhaliť problém. Kedy zaklopať na dvere ich ambulancie a aké praktické tipy odporúčajú? Spýtali sme sa priamo fyzioterapeutky Bc. Veroniky Makovej Rehabilitačného centra, Rehab – Klinik, s.r.o.

Všetko so všetkým súvisí

Fyzioterapeut môže ľahko zistiť už pri našom príchode do ambulancie, kde je skrytý problém. Najviac prezrádza držanie tela pri chôdzi, v stoji či v sede a svalová disbalancia. Častokrát si možno ani neuvedomujeme, že mnoho diagnóz má psychosomatický pôvod. Znamená to, že s čím vnútorne bojujeme, sa odráža na našom ubolenom tele. Fyzioterapeuti o tom vedia svoje. Napríklad človek, ktorý príde za fyzioterapeutom so zablokovanou oblasťou hrudníka, rebier, bolesťami hrudnej časti a spravidla nedokáže dýchať do spodných uhlov rebier, bol vystavený stresovej situácii (autonehoda, manželkin pôrod, šéfov výstup,…), ktorá sa dotkla jeho emócií.

Tip fyzioterapeuta: Samotný pacient dokáže svojím nastavením mysle ovplyvniť priebeh terapie. Pozitívny prítup pomáha lepšie reagovať na terapiu, zatiaľ čo negatívne myšlienky typu „mám najhoršiu diagnózu na svete a niet mi pomoci“ terapiu výrazne spomaľujú.

Keď pohyb môže uškodiť

Koľko hodín sme leniví v sede, toľko by sme sa mali hýbať. V ideálnom prípade by takto nejako mal vyzerať každodenný zdravý pohyb. Žiaľ, situácia je odlišná a veľkým problémom dnešnej doby je nedostatok pohybu u ľudí. Pohyb nejednému z nás chýba, avšak nie je správne presedené hodiny dobehnúť neskôr rýchlymi cvikmi. Tie môžu viac uškodiť ako pomôcť. Rovnako nevhodné môže byť aj cvičenie na vlastnú päsť podľa videí na Youtube. Takto prevedené cviky trénermi na videu nie sú vhodne zvolené na danú diagnózu alebo nemajú správne nastavenia v pozíciách. Naopak, pohyb, ktorý sa odporúča, je chôdza.

Tip fyzioterapeuta: Chôdza je fyziologicky prirodzená nášmu telu. Samozrejme, myslí sa tým chôdza bez kabeliek, šanónov a iných predmetov, ktoré nosíme väčšinou jednostranne. Chôdza je zložitý mechanizmus, kde nepracujú len nohy, ale aj náš trup a ruky.

Treba začať u najmenších

Osobitnú pozornosť by sme z hľadiska fyzioterapie mali venovať našim najmenším. Dôležitý je nielen pravidelný a vyvážený pohyb, ale najmä sledovanie správneho vývoja dieťaťa. Každá odchýlka môže znamenať problém, preto by sme nič nemali podceniť. Ak podľa rodičov niečo nevyzerá byť v poriadku, namieste je návšteva fyzioterapeuta. Keďže každé dieťa je výnimočné nielen intelektom, ale tiež držaním tela a nastavením kĺbikov, preto sa vyžaduje aj individuálny prístup aj k jeho telu. Na ten by mali rodičia dbať už od narodenia svojej ratolesti. Už odmalička nás pohyb týždeň po týždni niečím formuje a pokiaľ tam nastane odchýlka, bude sa to niesť až do dospelosti.

Tip fyzioterapeuta: Nespoliehajte sa na názor jedného odborníka, respektíve lekára, ktorý povie: máte na to čas, spraví sa to samé. Keď sa problém sám nevyrieši, po čase môže byť neskoro aj po zásahu fyzioterapeuta.

Barefoot topánky áno alebo nie?

Trendom posledných rokov sa stali barefoot topánky. Ide o obuv, ktorá má pripomínať chôdzu naboso, preto si ich mnohí zamilovali. Napokon ako všetko aj barefoot topánky majú svoje výhody a nevýhody. Jedným z ich najväčších plusov je, že nemajú opätok. Pozorní by sme však mali byť hlavne pri ich kúpe, pretože nie každá topánka, ktorá vyzerá ako barefoot, je reálne prispôsobená na chôdzu v teréne.

Tip fyzioterapeuta: Každá topánka, ktorú si vyberáme, by mala mať podrážku určitej hrúbky – najlepšie mäkkej, ale musí byť ohybná v každom smere, ideálne v každom centimetri.

Mohlo by sa vám páčiť