Fyzioterapeutka Karin radí: bolesť krížov

bolesť krížov a chrbta

„Bolesť krížov“, ako tento problém ľudovo nazývame, zahŕňajú ťažkosti v oblasti driekovej chrbtice a krížovej kosti. Zvyčajne vyvíjajú tlak na určitú plochu a reflexným bodom sa prenášajú signály na príslušný orgán. Ak sa pýtate prečo sa to vlastne deje, odpovedí je mnoho. Zlé držanie tela, nevhodný šport, úraz, genetika… Ako sa s bolesťami v krížoch vysporiadať a čo sa s tým dá robiť, to nám v ďalšom pokračovaní prezradí fyzioterapeutka Karin Buday.

Karin_Buday_fyzioterapia
Zdroj: Karin Buday

Bolesť krížov je myslím, najčastejší problém v čakárňach, prečo je to tak?

Bolesť krížov alebo tzv. vertebrogénny algický syndróm patrí medzi najčastejšie diagnózy našej populácie vôbec. Dôvodom je nesprávne pohybové návyky, dlhodobý sed a málo chôdze, čo je pre nás najprirodzenejší pohyb. Bolesť chrbtice rozdeľujeme na bolesť lokálnu alebo bolesť vyžarujúcu do periférie, čiže do dolnej končatiny a táto bolesť je spájaná s ochorením platničiek, ktoré dráždia nervový koreň v jej blízkosti.

Za krátkodobú bolesť (ktorá trvá do 6 týždňov), obvykle môže:

  • nesprávne držanie tela
  • dlhé sedenie alebo státie v jednej pozícii
  • nadváha
  • infekcia
  • tehotenstvo

Vyhľadajte lekársku pomoc ak:

  • bolesť vyžaruje do dolnej končatiny
  • nastanú problémy s močením a so stolicou
  • sa objaví horúčka
  • sa objaví porucha citlivosti na dolných končatinách
  • trup sa výrazne zakrivuje na jednu stranu
  • ak sa bolesť objavuje v pokoji či nečinnosti
  • ak bolesť zobúdza zo spánku

Ako predchádzať tomuto problému?

Predísť vieme jednoducho, sledovať si pomer sedu a chôdze. Ideálne je každých 20 min meniť polohu (napiť sa, ísť na toaletu, prejsť sa). Upravte si pracovné prostredie tak, aby ste neprimerane nezaťažovali svaly. Mať minimálne dvakrát do týždňa pravidelnú pohybovú aktivitu a veľa lásky,😊ktorá znižuje vnútorné napätie a tým aj tlak na nervy.

TIP:

Svojmu chrbtu a celkovému zdraviu môžete dopomôcť aj správnou životosprávou. Konzumujte veľa zeleniny (mrkva, červená repa, červená kapusta…). Do jedálnička zaraďte aj ovocie ako ananás, bobuľovité ovocie, ryby či chia semiačka.

Na čo má možno človek v práci nárok, aby sa vyhol takýmto problémom? Môže si zažiadať o lepšiu ergonomickú stoličku, alebo podobné „zlepšováky“, ktoré môžu pomôcť?

Nemáme skúsenosť s tým, že typ stoličky výrazne pomôže pri zmiernení bolesti. Z môjho pohľadu sú to zbytočne vyhodené peniaze, nakoľko je potrebné aj tak po krátkom čase meniť polohu a to žiadna stolička nenahradí. Často sa stretávam s tým, ľudia pracujú aj v stoji, čo tiež nie je vhodná voľba… Po pár minútach v stoji prestanú zapájať brušné svaly a rovnováhu držia len driekovou chrbticou, ktorú tým preťažujú.  Plus, často je bolesť driekovej chrbtice sprevádzaná plochonožím a prácou v stoji len podmienia nesprávne zaťaženie celého tela v dôsledku plochonožia.

Na správny sed nám postačí výškovo nastaviteľná stolička, pri ktorej musí zvierať uhol v lakti 90° pol valec alebo vankúš vložený do driekovej časti chrbtice. Ak to doplníme o častú zmenu polohy plus pravidelný pohyb, bolesť výrazne eliminujeme. Ak má pacient zošikmenú panvu, čo mu diagnostikuje lekár alebo fyzioterapeut, môže si nižšiu časť panvy podkladať tenkou knihou cca 1-2 cm a tak docieli rovinu v panve. Vie to praktizovať pri šoférovaní, či sede za počítačom. Pri šoférovaní je potrebné nastaviť si vzdialenosť sedačky tak, aby koreň dlane pri vystretej ruke bol na vrchole volanta inak znova neprimerane preťažuje driekovú chrbticu.

Aké cviky odporúčate proti bolesti?

V ambulancií využívame pri radikulopatii (vyžarovaním do dolnej končatiny) SPS systém, DNS metódu a iné nešpecifické cviky. Tieto cvičenia sú pomerne náročné na prevedenie, preto je potrebná konzultácia a edukácia cvikov s fyioterapiou s následnou domácou terapiou. Cviky sa volia podľa danej diagnózy.

Ak sa u vás objaví bolesť chrbta, určite ju nepodceňujte. I v tomto prípade platí, že prevencia je najlepší nápad. Upravte si pracovné i domáce prostredie tak, aby ste sa o pár rokov vyhli návštevám lekárov. Držíme palce!