Cviky 5 Tibeťanov – ranný rituál krásy, zdravia a vitality

Žena cvičiaca jogu na pláži pri mori pri západe slnka.

Počuli ste už o cvikoch 5 Tibeťanov? Toto cvičenie je vynikajúci ranný životabudič. Svoj pôvod má v Tibete, kde ľudia veria, že príčinou všetkých našich psychických a fyzických problémov, je porucha prúdenia energie cez čakry, nakoľko každá čakra je spojená s jednotlivými orgánmi, žľazami a nervovými centrami. Konkrétne sa jedná o 5 cvikov. Celé toto cvičenie zaberie nie viac ako 15 minút, a pritom má blahodarné účinky na naše telo aj psychiku, nakoľko sa jedná o jogové cvičenie.

Nemôžeme nespomenúť, že mnohí jeho praktikanti hovoria o účinkoch krásy, mladosti, vitality a zdravia. Takisto sú známe účinky ako odstránenie bolestí chrbta a prevencia proti stresu a depresii. To sú už veci, kvôli ktorým sa oplatí ráno vstať z postele o 15 minút skôr, no nie?

Žena cvičiaca jogu pri západe slnka na poli.
Zdroj: www.freepik.com

Na čo netreba zabúdať

Podobne ako pri každom cvičení, aj pri 5 Tibeťanoch sa odporúča počúvať vlastné telo a začať zľahka. Takisto sa odporúča cvičiť ráno pred raňajkami, nakoľko samotné cvičenie je známe tým, že dodáva veľa energie. Avšak , cvičiť ho večer nie je zakázané. Pri cvičení večer, ale treba počítať s možnosťou, že zaspávanie bude skutočne náročné. 

Odporúčame začať  s piatimi opakovaniami v prvý týždeň cvičenia. Postupne, podľa vlastných možností a pocitov, sa pridávajú dve opakovania. Rýchlosť v pridávaní opakovaní je veľmi individuálna – niekomu to môže trvať pár dní, niekomu naopak, aj pár týždňov. Dôležité je, ale nepreceňovať svoje schopnosti. Maximálny počet opakovaní je 21, čiže keď sa dopracujete až sem, tento počet už viac nezvyšujte.

Ako aj pri iných jogových cvičeniach, aj pri týchto je dýchanie veľmi dôležité. Dýchanie by počas cvikov malo byť hlboké, pomalé a zároveň plynulé.

Letný pobyt vo Wellness hoteli Patince

Samotné cviky 5 Tibeťanov

Prvý Tibeťan

Postavte sa vzpriamene a ruky rozpažte. Otvorte dlane smerom k zemi a prsty majte spojené. Pomaly sa začnite otáčať v smere hodinových ručičiek okolo svojej vlastnej osi. Rýchlosť otáčania zvoľte takú, aby sa vám netočila hlava. Odporúča sa zo začiatku otáčať pomaly a postupne, keď si na pohyb zvyknete, začnite ho o niečo zrýchľovať.

Cvičenie 5 Tibeťanov - prvý cvik
Zdroj: www.freepik.com

Druhý Tibeťan

Ľahnite si na chrbát, ruky položte pozdĺž tela dlaňami smerom nadol a vystrite nohy tak, aby sa vám členky navzájom dotýkali. Hlboko sa nadýchnite a nohy vo vystretej polohe zdvihnite kolmo hore do polohy mierne presahujúcej pravý uhol. Panvu pritom držte na zemi a bradu pritlačte k hrudníku. Vydýchnite a hlavu spolu s nohami vráťte do pôvodnej polohy.

Tretí Tibeťan

Kľaknite si na zem pričom prsty nôh zapriete do podložky. Kolená je ideálne mať od seba vzdialené približne 10 centimetrov. Ruky položte zozadu pod sedacie svaly na stehnách, pričom bradu pritlačte k hrudníku. Spolu s nádychom hlavu zakloňte dozadu. Pri záklone využívajte najmä ruky a to, ako sa nimi opierate. Vydýchnite a vráťte sa do pôvodnej pozície.

Štvrtý Tibeťan

Sadnite si vzpriamene na zem, pričom dlane máte položené smerom nadol na podložke, tesne vedľa bokov. Vystrite si nohy a bradu oprite o hrudník. S nádychom zakloňte hlavu, zároveň dvíhajte boky zo zeme, pričom nohy pokrčte v kolenách. Trup a stehná musia byť rovnobežne so zemou a chodidlá musia byť zatlačené do zeme. Napnite všetky svaly a vydržte, koľko vládzete. S výdychom sa vráťte do začiatočnej pozície.

Piaty Tibeťan

Ľahnite si na zem tak, že vaša tvár bude smerovať k zemi. Oprite sa o svoje vystreté ruky a zakloňte hlavu. Váhu svojho tela smerujte na dlane a prsty nôh. S nádychom zdvihnite panvu nahor, pričom bradu tlačte k hrudníku. Správnosť prevedenia tejto pozície si viete overiť tak, že vaše telo vytvorí obrátené písmeno V. S výdychom telo položte do východiskovej pozície.

Cvičenie 5 Tibeťanov - piaty cvik
Zdroj: www.freepik.com

Po docvičení sa odporúča ľahnúť si na chrbát, uvoľniť celé telo a pokračovať v hlbokom a pomalom dýchaní, a jednoducho sa zrelaxovať.

Nakoniec prinášame aj video návod, aby ste presne vedeli, ako na to.

Najčítanejšie