6 znakov, kedy vám bolestivé cvičenie ubližuje

V zdravom tele zdravý duch – toto zlaté pravidlo zdravého životného štýlu je platné od nepamäti a pre udržanie sa fit, je pohyb absolutne kľúčovi. Dokonca, je podľa odborníkov na cvičenie v poriadku cítiť sa po tréningu mierne ubolený či pár dní bojovať so svalovicou. Kedy ale cvičenie začína byť bolestivé a namiesto naberania svalovej hmoty si ničíte telo? Tu je 6 znakov, kedy vám sa s vami telo snaží komunikovať a volá SOS.

 

Náhla bolesť

To, že cítite pri cvičení svaly je prirodzené, dokonca aj mierna bolesť je znakom, že daný sval používate. Ak sa ale bolesť mení na prudkú, je to znamenie, že si ubližuje. V takom prípade mohlo dôjsť k poškodeniu svalu, šlachy či inej časti. Nesnažte sa ísť cez bolesť a už vôbec neskúšajte bolesť “rozcvičiť”! Doprajte si radšej oddych. Ak by bolesť neustávala, vyhľadajte odborníka. 

 

Bolesť svalov.
zdroj: 123RF

 

Svaly, ktoré zlyhávajú

Trasú sa vám po tréningu mierne svaly? Aj tu existuje určitá hranica, kedy je trasenie svalov v poriadku a kedy už ide o SOS signál. Pokiaľ trasenie po tréningu neprestáva ani po hodine, môže ísť o zlyhanie svalov. Vtedy je nutné dopriať si pauzu od cvičenia, inak môžete sval natrvalo poškodiť. Bolestivé cvičenie však neveští nič dobré.


Svalová horúčka 

Drobné trhlinky na tkanivách a zápalové procesy vo fáze zotavovania, tak to je svalovka. Názory na ňu sa rozlišujú. Niektorí odborníci na cvičenie tvrdia, že by mala byť po každom tréningu, iní zase že nie. Tento druh bolesti je tiež ukazovateľom ako cvičíte. Ak máte miernu až strednú svalovku, telo si privyká na istý druh záťaže. Ak je to ale svalovka, ktorá vám nedovolí vstať z postele, pre telo to nie dobré. Po cvičení pite veľa vody a doprajte si tiež veľa bielkovín. 

 

Opuchy či začervenania

Behávate dlhé trate či boxujete o sto šesť a výsledkom toho nie je zmena hmotnosti ale opuchnuté končatiny? Telo hlási problém. Nikdy preto nepodceňujte rozcvičku a zahrievanie sa, práve to môže mať vplyv na finálny výsledok cvičenia!


Závislosť na cvičení

Dobrý tréning v posilke, či poriadne odtancovaná hodina dokáže nabiť telo poriadnou dávkou endorfínov. Práve na tento stav sa dá veľmi rýchlo zvyknúť a skĺznuť do závislosti na cvičení. Na prvý pohľad sa možno zdá táto závislosť ako banalita, no existujú prípady, kedy závislosť na cvičení ovplyvňuje celkový zdravotný stav a vedie k neprirodzenej strane hmotnosti. Na túto závislosť sú náchylnejší ľudia, ktorí trpia anorexiou a bulímiou,alebo ľudia, ktorých trápia komplexy z vlastného tela. 

 

Zdravá strava je základ.
zdroj: 123RF

 

Tráviace problémy? Aj tie spôsobuje nadmerné cvičenie

Všetkého veľa škodí, jednoduché pravidlo, ktoré platí aj pri cvičení. Isté štúdie britských vedcov ukázali, že pri nadmernom cvičení si človek neničí iba svaly a šľachy, ale vplýva neprimeraným spôsobom aj na črevnú mikroflóru. Ak vás dlhodobo trápi nevoľnosť, nafukovanie, pálenie záhy či kŕče a trávite dlhé hodiny v posilke, môže ísť o dôvod, prečo. 

Nuž, aj takúto odvrátenú stránku môže mať cvičenie. Zachovajte si preto pri tejto zdravej aktivite primeranú mieru, nezabúdajte na dôkladnú rozcvičku a zdravú stravu, aby ste sa vyhli cvičeniu, ktoré ubližuje. 

 

Mohlo by sa vám páčiť