Avokádo na 5 spôsobov, doprajte svojmu organizmu niečo zdravšie

Avokádo – zvláštny zelený plod podobajúci sa svojím tvarom najčastejšie na hrušku, niekedy ho v obchode nájdete aj ako čiernu guľu. Právom  ho môžeme označiť za superpotravinu. Vďaka jeho vysokej nutričnej hodnote má na náš organizmus výrazne pozitívny vplyv. Jeho chuť však nemusí ulahodiť každému, a tak vám poradíme pár chutných spôsobov, ako si avokádo pripraviť.

Čo teda avokádo obsahuje?

Avokádo je v mnohých krajinách, kde si ho dokážu dopestovať, neoddeliteľnou súčasťou jedálnička. Obsahuje až dvadsať rôznych vitamínov a živín. Toto tropické ovocie je ku nám dovážané zo Španielska či z Izraela.

Príprava nátierky z avokáda
V supermarkete dajte prednosť „zrelému avokádu“. Rozoznáte ho na základe jeho tmavšej farby.

Radíme ho medzi najtučnejšie rastlinné potraviny sveta, no nie je dôvod sa obávať  o svoju váhu. Ide totiž o kyselinu olejovú, ktorá je jednou z mononenasýtených mastných kyselín. Bolo preukázané, že táto kyselina má blahodarný účinok na ľudské telo. Znižuje totiž zápaly. Avokádo samo o sebe obsahuje mnoho antioxidačných látok a okrem iného aj veľké množstvo vlákniny, ktorá má výrazný vplyv na chudnutie a správne fungovanie metabolizmu.

Takisto znižuje hladinu cholesterolu a triglyceridov. Mnohé výskumy ukázali, že konzumáciou avokáda sa zlepšujú rizikové faktory srdcových ochorení. Luteín, ktorý obsahuje je dôležitý pre zdravie očí.  Táto superpotravina môže mať pozitívny účinok i pri prevencii rakoviny prostaty a jej konzumáciou je možné zmierniť vedľajšie účinky chemoterapie. Prispieva k udržiavaniu zdravých kostí, obsahuje pre ne totiž dôležitý vitamín K, ktorý telu pomáha vo vstrebávaní vápnika a znižuje jeho vylučovanie. V neposlednom rade obsahuje aj vitamíny A, B, C, D, je bohaté na draslík a horčík. Zaujímavosťou je, že avokádo obsahuje viac draslíka ako banány.

Pár receptov pre inšpiráciu

Je potrebné vedieť, že avokádo by pred konzumáciou malo byť mäkké a pri jeho otvorení môže sčernieť. Tento proces je možné spomaliť tak, že avokádo pokvapkáme šťavou z citróna. Mnoho ľudí zavrhlo avokádo hneď po prvom ochutnaní. Má totiž špecifickú chuť, ktorá sa dá nazvať neutrálnou. Nie je sladké ani slané, no práve to je jeho výhoda, pretože si ho môžete pripraviť ako sladkú pochúťku, no aj ako slané jedlo. Má maslovú konzistenciu a to ľuďom najviac prekáža. Skúste si ho však dať na obložený chlebík a posoliť. Už takýmto malým vylepšením sa jeho chuť zmení.

Keď vyskúšate týchto päť receptov, ktoré sme pre vás vybrali aj vy si avokádo zamilujete.

Guacamole

Je to vlastne avokádová nátierka, ktorá sa pôvodne jedla s mexickými tortilami, avšak na chlebíku je rovnako chutná. Potrebovať budete avokádo, rajčinu, červenú cibuľku, cesnak, limetku, soľ, korenie.

Nátierku si môžete ďalej dochutiť podľa seba napríklad koriandrom, sezamovými semienkami alebo, ak máte radi štipľavé môžete pridať čili papričku.

Celý recept a postup prípravy guacamole.

Avokádová nátierka, Guacamole, avokádo
Do nátierky si môžete pridať aj ďalšie suroviny podľa chuti.

Čokoládovo-avokádový puding

Keď sme hovorili o sladkých pochúťkach z avokáda, práve táto patrí medzi tie najobľúbenejšie. Potrebovať budete okrem avokáda aj banán, kakao, grécky jogurt a javorový sirup (alebo med). Pridať môžete aj sójové mlieko. Dochutiť môžete vanilkou či škoricou, a ozdobiť ho môžete strúhaným kokosom, alebo iným ovocím.

Celý recept a postup prípravy na avokádový puding

Avokádové smoothie

Pripravíte ho nasledovne. Rozmixujte spolu avokádo, banán, rastlinné alebo obyčajné mlieko a oslaďte javorovým sirupom alebo iným sladidlom, pridať môžete i chia semienka. Ak nemáte doma banán môžete pridať aj iné ovocie a experimentovať. Ak pridáte zopár kociek ľadu alebo ho dáte na chvíľu vychladiť do chladničky určite padne vhod počas horúcich dní ako osvieženie.

– DAGENS GRÖNA Jag försöker proppa mig full med grönt inför hösten. Dagens gröna blev fylld med eko grönkål, eko bladspenat, eko avokado (1st), eko pressad apelsin (2st), eko pressad citron (1st), ca 5-7 strå gräslök från trädgården och ca 4-5 persiljekvistar från trädgården samt eko dadlar (3st). Fyll på med vatten till önskad tjocklek💚 #basakroppen #basiskmat #basisk #smoothie #grönsmoothie #avocado #avokado #avokadosmoothie #bladspenat #grönkål #apelsin #citron #persilja #gräslök • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • INKÖPSSTÄLLE – rostfria sugrör (lite tjockare som passar smoothies) från @laplandecostore – eko kökshandduk (gots-certifierad) från @finakademien • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 📷 R E P O S T Please ask before repost. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • © C O P Y R I G H T All rights reserved EKOklok 2017 • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

A post shared by EKOklok inspiration (@ekoklok) on

Čo tak avokádová pizza?

Určite väčšina z vás zbožňuje pizzu. Je to absolútne super jedlo, pretože každý si ho môže prispôsobiť svojim chutiam. Čo tak vyskúšať absolútne zdravé prevedenie pizze? Keďže každému ulahodí iná pizza prikladáme vám hneď dva rôzne recepty.

Tuniakovo-avokádová pizza so strateným vajíčkom

Trojfarebná pizza Na prípravu budeťe potrebovať okrem cesta či avokáda aj rajčiny, mozzarelu, bazalku, cesnak. Celý recept na trojfarebnú pizzu.

Hump Day FALAFEL PIZZA BEET-ZA! Happy Wednesday loves! I guess you can say I’m on a beet kick this week 🤷‍♀️ Remember the beet falafels I posted…well I had a bunch of mix left that I froze so I made a VEGAN/GRAIN FREE PIZZA CRUST out of it… only THREE ingredients. Topped with homemade sun dried tomato basil hummus, avocado, sugar snap peas, hemp seeds, pine nuts, @brightfreshmicrogreens and tahini. Recipe for the crust below and the hummus will be on the blog later today. • • • Crust: 1 Cup beet hummus (I have a recipe on the blog), 1 Cup @ottos_cassava_flour , 1/4 Cup olive oil. (I added one tablespoon of oil at a time until good consistency. Preheat oven to 400, form a crust with the dough…bake for about 15-20 mins until cooked through. • • • • • • #pizza #falafel #veganpizza #thenewhealthy #foodie #foodrecipe #vegansofinstagram #tastingtable #functionalfood #glutenfree #foodrecipe #feedfeed #eatingwelleats #eattherainbow #foodphotography #healthypizza #eatclean #vegetarian #chefsofinstagram #whatveganseat #grainfree #realfood #plantbaseddiet #feedfeedvegan #healthyrecipe #dairyfree

A post shared by Caitlin Greene (@starinfinitefood) on

Šalát s kuracím mäsom a avokádom

Jedlo ako stvorené na ľahké letné obedy, či večere a môžete si ho kombinovať podľa zeleninky, ktorá vám chutí. Inšpirovať sa môžete prvýkrát tu.

A teraz už len stačí navštíviť najbližší obchod a zoznamovanie sa s avokádom môže začať. Prajeme vám dobrú chuť.