Súrodenecká žiarlivosť síce nie je ničím príjemným, no v rodinách, ktoré majú viac detí, sa s ňou môžeme stretnúť veľmi často. Je možné jej predísť? A ako s ňou bojovať, keď je už vo vašej domácnosti prítomná? To všetko vám prezradíme v tomto článku.
Ako vzniká súrodenecká žiarlivosť?
V prvom rade treba podotknúť, že žiarlivosť sa vo väčšej či menšej miere vyskytuje takmer v každom súrodeneckom vzťahu. Samozrejme existujú aj výnimky potvrdzujúce pravidlo, no väčšinou platí, že istá „rivalita“ medzi súrodencami je, a to už od útleho veku.
Každé dieťa totiž prirodzene túži po pozornosti oboch svojich rodičov a ak sa jej nedočká, pretože rodičia ju smerujú inam (na iné dieťa), začne jednoducho žiarliť. Samozrejme ale treba rozlišovať, kedy ide o len o bežnú a neškodnú emóciu a kedy ide o niečo, čo môže výrazne narušiť nielen vzťahy v celej rodine, ale aj vývoj dieťaťa.
V extrémnych prípadoch dokonca môže dochádzať aj k tomu, že trpiace dieťa bude svojmu súrodencovi fyzicky ubližovať. Vtedy sa už, samozrejme, odporúča vyhľadať odbornú pomoc. V mnohých prípadoch si však dokážete pomôcť aj sami – samozrejme ak situácia nie je až taká vážna. Ak sa pýtate ako, čítajte ďalej.
Je možné žiarlivosti nejakým spôsobom predísť?
Určite áno, je to však dlhodobý proces, v rámci ktorého sa musíte žiarlivejšiemu dieťaťu naozaj dlhodobo venovať. Najčastejším prípadom, kedy je potrebné využiť prevenciu, je situácia, kedy do rodiny očakávate ďalší prírastok.
Keď ste to už svojej ratolesti oznámili, no vidíte, že túto správu znáša veľmi zle, mali by ste čím skôr konať. V prvom rade je dôležité vytvoriť doma pokojnú atmosféru, v ktorej dieťa nadobudne pocit bezpečia. Veľmi dôležité je tiež venovať takémuto dieťaťu dostatok času – čítajte si s ním, choďte sa s ním hrať von alebo si zájdite na nejaký výlet. Mimoriadne dôležité je však v takomto úsilí pokračovať aj po narodení dieťatka.
Nemenej dôležité je tiež nenútiť staršieho súrodenca, aby bábätko zbožňoval. Keď v sebe ešte prechováva hnev či smútok, nedovoľte, aby tieto pocity dusil v sebe. Keď bude vidieť, že aj jeho negatívne pocity prijímate s pochopením, bude sa cítiť prijaté.
Čo robiť, keď už súrodenecká žiarlivosť prepukla?
Ak riešite situáciu, kedy nie je súrodenecká rivalita ničím novým a doma sa ňou trápite už niekoľko rokov či mesiacov, dôležité je zodpovedať si na otázku, ako a kedy tento problém vlastne vznikol.
Bojovať s ním môžete napríklad tak, že medzi súrodencami sa budete snažiť podporiť spoluprácu, nie súťaživosť. Nemenej dôležité je dieťaťu často pripomínať, že ho ľúbite stále rovnako – aj keď teraz trávite veľa času s bábätkom.
Pomôcť môže aj to, ak budete dieťa, ktoré žiarli, chváliť častejšie. Tým mu dodáte chýbajúce sebavedomie. Najúčinnejšou „metódou“ však aj tak zostáva snaha dať všetkým svojim deťom rovnako veľa lásky. Keď ju budú dostávať, nebudú sa cítiť nikým a ničím ohrozené.
Kto som? Človek, ktorý miluje písanie a svoju prácu. Niekto, kto má hlavu neustále plnú nápadov. Zanietený copywriter, ideamaker a redaktor. Nadšenec marketingu na sociálnych sieťach, milovník kávy, cestovania, fotenia a kníh.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.