Ako si dať pozor na cholesterol

Absolvovali ste bežný odber krvi a váš lekár vám po ňom oznámil, že máte vysoký cholesterol? Podobné prípady sú bežné, no nie každý pacient sa dočká aj bližšieho vysvetlenia. Poďme sa preto spoločne pozrieť na to, čo to ten cholesterol vlastne je, a či musí byť nevyhnutne len „zlý“.

Strašiak menom cholesterol

Cholesterol je látkou tukovej povahy, ktorá je pre fungovanie nášho tela a dokonca i pre naše zdravie nevyhnutná. Cholesterol je dokonca súčasťou všetkých našich buniek a je i stavebnou jednotkou našich mozgových buniek a nervov. Nevyhnutný je aj pre bezproblémovú produkciu hormónov. Ak je však taký potrebný, prečo ho potom považujeme za „zlý“?

„Dobrý“ a „zlý“ cholesterol

Ako to teda vlastne je? Aby sme v tom mali jasno, treba uviesť na pravú mieru, že existuje „dobrý“ (HDL) a „zlý“ (LDL) cholesterol. HDL sa označuje za dobrý, pretože má schopnosť odvádzať nadbytočný cholesterol do pečene, odkiaľ sa dostáva do žlče a následne opúšťa ľudské telo. Práve preto je pre náš organizmus tak veľmi dôležitý.

LDL, teda „zlý“ cholesterol, síce potrebuje každá bunka, no ak je ho v krvi príliš a bunky jeho nadbytok nezužitkujú, postupne sa začne usadzovať na stenách tepien, ktoré následne strácajú svoju pružnosť a zužujú sa. V najhorších prípadoch môže takýmto spôsobom prísť aj k ich upchatiu, v dôsledku čoho potom odumiera orgán, ktorý je postihnutou cievou vyživovaný.

vysoký cholesterol
zdroj: 123RF

Aká je optimálna hladina cholesterolu?

Hladinu cholesterolu zistíte jednoducho – stačí jediný odber krvi u vášho všeobecného lekára. Následný rozbor vám prezradí, či je jeho hladina vo vašej krvi optimálna, vysoká alebo nízka. Meria sa v milimoloch na liter a optimálna hodnota sa pohybuje okolo hodnoty 5,0 mmol/l.

V prípade, že je táto hodnota vyššia, pacientovi je odporučená tzv. nízkocholesterolová diéta, v rámci ktorej je dôležité nielen obmedziť príjem tukov v strave, ale taktiež sa zamerať na ich rozloženie v jedálničku. Pri takejto diéte je potrebné ideálne úplne obmedziť konzumáciu tučného mäsa, údenín či tučných mliečnych výrobkov. Konzumovať sa môže biele a chudé mäso a odporúča sa zvýšiť príjem ovocia, zeleniny, celozrnných cestovín či hnedej ryže. Nemenej dôležité je však dopriať si aj dostatok spánku, zvýšiť pohybovú aktivitu a snažiť sa minimalizovať stres. A razom bude vysoký cholesterol optimalizovaný.

Nastať však môže aj opačná situácia, a to síce, že hladina vášho cholesterolu bude prinízka. Tento prípad nastáva vtedy, ak klesne hladina cholesterolu pod hodnotu 3,1 mmol/l. V tomto prípade vám síce upchatie ciev tukom nehrozí, no môžu nastať iné, rovnako nepríjemné problémy. Medzi ne patrí napríklad zvýšené riziko depresií či úzkosti (mozgové bunky majú bez cholesterolu problém prenášať serotonín – hormón šťastia), zvýšené riziko vzniku rakoviny (u mužov s nízkym cholesterolom je riziko vzniku rakoviny prostaty až o 18 percent vyššie) či zvýšené riziko predčasného pôrodu u žien. Aj pri liečbe nízkeho cholesterolu sa odporúča liečba úpravou jedálnička. Riešením však určite nie je zaradiť doň napríklad vyprážané jedlá či klobásky, cieľom je zvýšiť hladinu „dobrého“ cholesterolu. To sa dá docieliť zaradením potravín ako ryby (losos, treska), rybí olej, sójové produkty, avokádo, orechy a podobne.

V prípade, že hladinu cholesterolu sa nepodarí upraviť (či už znížiť alebo zvýšiť) zmenenou životosprávou, lekár nasadí liečbu liekmi. Pokiaľ je to však možné, pre naše zdravie je určite vhodnejšie pokúsiť sa o vyváženejšiu stravu a zdravší životný štýl.

Mohlo by sa vám páčiť