Aké má účinky zelený jameň?

pexels-pixabay-461428

Zelený jačmeň a jeho účinky boli známe už v staroveku a ľudia ho považovali za veľmi prospešnú obilninu pre ľudské telo. V dnešnej dobe je najčastejšie používanou obilninou pšenica a na zelený jačmeň sa tak trochu pozabudlo. Len málokto vie, že mladý jačmeň obsahuje 25-krát viac draslíka, 37-krát viac vápnika, 2-krát viac horčíka a 5-krát viac železa ako pšenica. Zahrňte do svojej stravy túto významnú obilninu a dodajte telu potrebné živiny. V našom článku vás prekvapí aké účinky skrýva v sebe zelený jačmeň a dozviete sa aj ako ho používať.

zelený jačmeň účinky

Čo je to jačmeň?

Zelený jačmeň, známy aj ako mladý jačmeň je považovaný za jednu z najvýživnejších potravín. Pestuje sa v špecifických podmienkach na najčistejších miestach planéty. Účinky tejto superpotraviny sú známe už niekoľko tisícročí. Zelený jačmeň je najstaršou pestovanou obilninou a používal sa už v starovekom Egypte a Číne. 

Jačmeň zaraďujeme k zeleným potravinám, ktoré obsahujú chlorofyl. Rastie priamo v prírode a má veľmi dôležité účinky. Najčastejšie sa predáva ako jemný prášok z výhonkov jačmeňa, ale nájdeme ho aj vo forme tabletiek a pastiliek.

Viditeľné účinky sa dostavia pri pravidelnej a dlhodobej konzumácii tejto obilniny. 

Zloženie zeleného jačmeňa

Zloženie zeleného jačmeňa je naozaj bohaté na vitamíny, aminokyseliny a minerály. Vďaka unikátnemu zloženiu má schopnosť dodávať ľudskému telu presne taký súbor látok, aké potrebuje. Zelený jačmeň sa suší pri teplote, ktorá nie je vyššia ako 31°C, preto aby sa zachovalo množstvo prospešných látok. Táto superpotravina obsahuje vitamíny A, C, E, K, H, B1, B2, B6, C, kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú. Taktiež minerály ako draslík, vápnik, horčík, železo, beta-karotén, zinok, mangán, fosfor a meď. Od iných rastlín ho odlišuje aj obsah 9 esenciálnych mastných kyselín, ktoré si naše telo nedokáže samé vyprodukovať.

zelený jačmeň účinky

Účinky zeleného jačmeňa

Dr. Hagiwara z Japonska si uvedomoval aké pozitívne účinky má zelený jačmeň a preto ho dostal do popredia v roku 1995. Za pomoci šetrných technológii vyvinul zelený napoj, ktorý sa medzi ľuďmi veľmi rýchlo rozšíril. Zelený jačmeň je zaujímavý aj tým, že obsahuje 30-krát viac vitamínu B1 a 11-krát viac vápnika ako kravské mlieko. Na rozdiel od iných potravín obsahuje o polovicu menej fosforu, ktorého je v súčasnosti až nadbytok. Poďme sa teda pozrieť na to, aké účinky má pre ľudský organizmus.

Zlepšuje trávenie

Zelený jačmeň má pozitívny účinok na tráviaci trakt. Pomáha aj pri ochoreniach tráviaceho traktu ako napr. ulcerózna kolitída. Podľa štúdií znižuje množstvo látok, ktoré spôsobujú zápal a stimuluje tvorbu prospešných baktérií v črevách. Zmierňuje tiež príznaky ochorenia ako sú hnačka a bolesti. Veľké množstvo chlorofylu znižuje prekyslenie žalúdka, zlepšuje stav žalúdočnej steny a pomáha pri pálení záhy a výskyte vredov.

Pomáha pri kožných problémoch

Žalúdočné a črevné problémy sa zvyčajne prejavujú na pokožke v podobe vyrážok a opuchov. Ak sa chcete zbaviť kožných problémov, mali by ste si uvedomiť, že všetko sa odvíja od stravy a živín, ktoré prijímate. Zelený jačmeň obsahuje minerály, enzýmy a vitamíny, ktoré vyživujú bunky a prispievajú k zlepšeniu zdravého stavu. Jeho účinky boli preukázané na pacientoch s kožnými problémami.

Má antioxidačný a protizápalový účinok

Viaceré štúdie preukázali pôsobenie antioxidačných látok v zelenom jačmeni. Voľné radikály poškodzujú bunky a sú častou príčinou predčasného starnutia. Okrem toho prispievajú k vzniku rakoviny. Antioxidanty sú látky, ktoré zachytávajú voľné radikály a bránia negatívnemu vplyvu. Preukázaný bol aj protizápalový účinok u pacientov s reumatoidnou artritídou.

Reguluje hladinu cholesterolu a cukru v krvi

Zelený jačmeň pôsobí aj pri vstrebávaní cukrov a udržuje stabilnú hladinu cukru v krvi. To znamená, že je vhodný aj pre pacientov trpiacich na cukrovku. Štúdie preukázali pozitívny účinok aj pri znižovaní cholesterolu. Tento efekt pravdepodobne zabezpečuje množstvo vlákniny, ktoré obsahuje zelený jačmeň. Spomaľuje vstrebávanie cholesterolu z potravy a urýchľuje jeho vylučovanie.

Ako sa zelený jačmeň používa?

Zelený jačmeň má najlepšie účinky a vstrebávanie nalačno, hneď ráno po zobudení. Môžete ho piť namiesto kávy, pretože dodáva približne rovnaké množstvo energie. Najčastejšie sa pripravuje v podobe nápoja a aj keď nie je to práve najchutnejší nápoj, dokážete si a neho bez problémov zvyknúť. Ak si na túto chuť nedokážete zvyknúť môžete vyskúšať aj užívanie tabliet. Pre viditeľné účinky sa odporúča užívať ho 2 až 3 mesiace. Zaujíma vás ako si pripraviť tento nápoj?

zelený jačmeň účinky

Pripravte si nápoj zo zeleného jačmeňa

V štúdiách sa používali 15 gramové dávky zeleného jačmeňa denne. Každý produkt má však rôzne odporúčané dávkovanie a je potrebné ich dodržiavať. Na prípravu nápoja používajte studenú alebo vlažnú vodu, ktorú zmiešate s jednou čajovou lyžičkou prášku. Nepoužívajte teplú a horúcu vodu, pretože môže zničiť niektoré aktívne zložky jačmeňa. Ak vám nie je veľmi príjemné piť túto kombináciu, môžete namiesto vody použiť ovocné džúsy či citrónovú alebo limetkovú šťavu. 

Pozor by ste si mali dať aj na kvalitu prášku zo zeleného jačmeňa. Každý výrobca by mal mať GMP certifikát, ktorý je hneď prvým znakom kvalitného produktu. Na obale by mal byť kompletný nutričný profil výrobku a koľko akých živín obsahuje.

zelený jačmeň účinky

Neboli preukázané žiadne nežiadúce účinky u tehotných žien, dokonca mnohí výrobcovia odporúčajú užívanie zeleného jačmeňa. Vhodný je aj pre vegánov a vegetariánov, pretože dopĺňa nedostatok niektorých vitamínov a minerálov. Zelený jačmeň je vhodný aj pre diabetikov alebo ľudí s celiakiou, pretože neobsahuje lepok. Tento nápoj sa určite oplatí zaradiť do jedálnička, dopriať si detox a zlepšiť celkový zdravotný stav.