10x pomoc po prehýrenej noci

So zimou prichádzajú chladné dni a dlhé noci. Ale aj čas vianočných večierkov, štefanských zábav, osláv Nového roka, plesov… Množstvo skvelých príležitostí stretnúť priateľov a výborne sa zabaviť. Dať si spolu dobré víno alebo drink. Neraz sa stane, že namiesto uvoľnenia a dobrej nálady prichádza na scénu neslávne známa „opica“ – nepríjemný stav po požití nadmerného množstva alkoholu. Sprevádzajú ho bolesť hlavy, žalúdočná nevoľnosť, pálenie záhy, sucho v ústach a smäd, podráždenosť, citlivosť na hluk a svetlo, chvenie a celková telesná slabosť. Z receptov na opicu si vtedy nevieme vybrať. Veď to poznáte.

Čo ju spôsobuje?

Dôvodom nevoľnosti počas “opice” je prítomnosť toxických látok v organizme, ktoré sa uvoľňujú pri spracovávaní alkoholu v pečeni. Pečeň ho za pomoci enzýmov premení na acetaldehyd. A práve tento je zodpovedný za väčšinu ťažkostí. Alkohol tiež drasticky znižuje hladinu cukru v krvi, takže dochádza k hypoglykémii. Tá má za následok zvýšené potenie a trasenie rúk alebo až celého tela. Nemenej dôležité je odvodňovanie organizmu zapríčinené alkoholom, ktoré je zas zodpovedné za neuhasiteľný smäd v nasledujúci deň.

Aby sa človek týmto stavom vyhol, alebo ich aspoň zmiernil, je potrebné myslieť na to ešte predtým, než si prvýkrát pripijete.

Dôležitá je prevencia

Ak viete vopred, že vás čaká dlhá noc, počas ktorej budete piť alkohol, pokúste sa deň predtým dodržať tieto zásady:

1. Tekutiny

Vyhnúť sa smädu, nevoľnosti, slabosti a ďalším symptómom „po opici“ môžete tak, že svojmu organizmu doprajete, pred plánovaným popíjaním a aj počas neho, dostatočné množstvo tekutín. Alkohol pôsobí močopudne, bez vhodného pitného režimu by ste boli veľmi rýchlo vystavení dehydratácii.

2. Jedlo

Nie je to mýtus, že plný žalúdok spomaľuje vstrebávanie alkoholu. Odporúča sa ťažšie stráviteľné jedlo, napr. mäso. Strava bohatá na bielkoviny, tuk, vitamíny skupiny B a uhľohydráty pomáha organizmu spracovávať toxíny z alkoholu.

3. Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály sa počas požívania alkoholu z tela rýchlo vyplavujú močom a potom. Preto si ich doprajte ešte pred oslavou. Zabijete dve muchy jednou ranou, ak na zabezpečenie dostatočného množstva tekutín budete piť ovocné šťavy s vysokým obsahom vitamínu C alebo multivitamínový nápoj s obsahom minerálov. Dobre urobíte, ak užijete aj vitamín B v tabletách.

Náš tip: 10 príznakov nedostatku magnézia a ako ho doplniť.

4. Oddych

Telo bez dostatku regenerácie a oddychu stráca prirodzenú obranyschopnosť. V tomto prípade je aj náchylnejšie rýchlejšie podliehať škodlivým účinkom toxínov. Ľudovo povedané – unavený človek sa rýchlejšie opije. Choďte preto na oslavu dobre vyspatí a oddýchnutí.

Počas popíjania

Zábava začala, váš drink sa práve nesie…

Zmavý alkohol je pre niektorých fajnšmekrov pôžitok, no po opici vie spôsobiť bolesť hlavy viac ako alkohol bledej farby
zdroj: 123RF

5. Výber alkoholu

Odporúčanie nekombinovať rôzne druhy alkoholu poznajú hádam všetci. Nie každý však vie, že je rozdiel aj vo farebnosti alkoholu. Vo všeobecnosti platí, že ľudský organizmus znáša bledý alkohol lepšie ako tmavý. Je to spôsobené chemickými procesmi pri výrobe alkoholických nápojov a následným zanášaním tela toxínmi. Ak je to možné, zvoľte radšej biely alkohol.

6. Opäť voda a jedlo

Ak si za každým pohárom drinku doprajete rovnaký pohár vody, máte takmer vyhraté. Nielenže zásobíte telo dostatočným množstvom tekutín, ale logicky ani nebudete schopní vypiť väčší objem alkoholu. Nezabúdajte v priebehu večera alebo noci aj priebežne jesť, stačia napr. chuťovky v podobe tvrdého syra, slaných tyčiniek alebo krekerov a pod.

Keď predsa len nastane

Ak ste to s alkoholom predsa len prehnali, zrejme ste sa nasledujúci deň zobudili s treštiacou hlavou, plávajúcim žalúdkom a púšťou na jazyku. Prvoradé je napraviť rozvrat metabolizmu, ktorý nastal. Čo teda pomáha na „opicu“, ak sa na druhý deň dostaví?

Aj v tomto prípade platia prvé štyri body z preventívnych opatrení: pite veľa vody, optimálne s citrónom alebo pomarančovú šťavu pre doplnenie vitamínov. Pokojne doplňte chýbajúce vitamíny, najmä  C, B, D a E, a minerály, a to najmä horčík, sodík a draslík, vhodnými doplnkami z lekárne. Najedzte sa. Na rozdiel od prevencie je na odstránenie následkov opice vhodné ľahké a vyvážené jedlo, napr. chlieb, ovsené vločky, slepačí vývar, paradajková šťava. Pri veľkej strate minerálov a soli pomôžu kyslé jedlá, ako napr. nakladané uhorky, zavináče, utopence, kapustová polievka a pod. Ak si môžete dopriať ten luxus, spite, alebo aspoň oddychujte.

7. Detoxikácia

Vaša kuchyňa by mohla poskytnúť prvú pomoc. Metabolizmus naštartuje paradajková šťava, chýbajúce minerály dobre doplnia banány. Tiež zabezpečia prísun jednoduchých cukrov, čo sa na „opicu“ pôsobí veľmi efektívne. O odstránenie hypoglykemických stavov sa postará aj jablko. Zázvor zas pomôže na nepokojný žalúdok. Má tiež detoxikačný účinok.

Náš tip: Zatočte s bolesťou hlavy, a to bez liekov!

8. Proti bolesti hlavy

Priložte si na temeno hlavy studený obklad. Pokiaľ možno, vyhľadajte tiché a tmavé miesto. Zavrite oči, odpočívajte. Vyhýbajte sa pozeraniu TV, do monitora počítača či displeja mobilného telefónu.

9. Klin sa klinom vybíja

Pohárik „na poprávku“? Naša rada znie: na opicu v žiadnom prípade! Zabudnite na tento mýtus. Zamoriť telo ďalšími toxínmi by mohlo byť devastačné a opica ešte horšia. Tak zle vám je práve preto, že vaše telo vynakladá všetko úsilie na odplavenie toxínov. Nepridávajte mu ešte viac roboty.

10. Čerstvý vzduch

Otvorte si okno a zhlboka dýchajte. Ak sa na to cítite, choďte von na vzduch, urobte si prechádzku do prírody alebo si zabehajte. Zásobíte tak telo kyslíkom, naštartujete regeneráciu a prečistíte hlavu. Po pohybe na čerstvom vzduchu sa vám bude následne oveľa lepšie oddychovať.

Mohlo by sa vám páčiť